Gausta kaldes ikke uden grund "Miniature Norge"! Majestætiske fjelde, dybe dale, sprudlende vandfald, smukke kanaler, et rigt dyre- og planteliv, vandrestier, udsigtsveje, spændende kultur, aktive oplevelser og ja dyb ro og stilhed!
Majestætiske fjeldnatur, kanaler, vandrestier og fantastiske udsigter. Gaustatoppen i Telemark- Norges smukkeste og højeste fjeld, knejser sig majestætisk over Rjukan med sine 1883 meter. Fra toppen kan man se 1/6 af hele Norge på en klar dag, og uanset vejr, kan du købe kaffe, vafler og mad på toppen!!
Lige for foden af fjeldet med en helt unik beliggenhed, finder du Gaustablikk Høyfjellshotell samt, lejligheder og hytter.
Over 800 fiskevande venter, og her kan du også få en oplevelse med dybhavsfiskeri. Tag en stille kanotur eller en tur på hesteryg.
Skal du have sug i maven: udfordrende elastikspring ved Vemork. Klatring, rappelling samt pendulhop på Gaustatoppen.
UDFLUGTER FRA GAUSTA
-Telemarkskanalen - mest spektakulære vandvej i Europa. Få en nostalgisk oplevelse af gammel kultur, natur og slusningen, der foregår som for 100 år siden.
- Industriarbeidermuseet Vemork kraftværk - der hemmeligt producerede tungtvand under 2. verdenskrig - hvem kender ikke filmen "Telemarkens Helte" med Kirk Douglas. Den blev optaget her og fortæller den spændende og sande historie om, hvordan værket blev sprængt i luften.
- Krossobanen - Nord Europas første kabelbane. Tager dig fra dalbunden ved Rjukan og op til en storslået udsigt over hele Rjukan, Gausta-toppen og Vemork.
- Gaustabanen- dramatisk tur ind i fjeldet – op til Gaustatoppen – se 1/6 del af Norge. Turen foregår som en todelt tur. Først en 860m togtur –ind i fjeldet. Herefter skiftes til 1040m kabelbane, med en stigning på 40 grader. Turen tager 15-20 minutter. Gaustabanen, blev lanceret i 1953. Drømmen var et turistområde så unikt og spændende, at alle skulle have muligheden for, at opleve Gaustatoppen. Forsvaret blev inddraget til medfinansiering, men som tiden gik med byggeriet, blev det mere og mere forsvar og mindre turisme. Banen stod færdig i 1959, men der var turisterne helt væk. Det man fik, var et hermetisk lukket NATO-anlæg, som efterhånden også fungerede som vej- og sendestation. Banen blev åbnet for publikum i 2010 - gå ikke glip af denne tur.